tiistai 27. joulukuuta 2011

Perunarieskaset

Joulupäivän iltana ajattelin, ettei viikkoon tule nälkä. Olin väärässä. Heti seuraavana aamuna olin taas kaivelemassa jääkaappia :)

Nyt on jo arkiruoka mielessä. Hyvä lähtökohta pyhien jälkeen on jämät, kuten keitetyt potut. Niistä syntyi nyt pikaisesti veden kera muussi ja muussista perunarieskasia. Varsinaisen ruuan mietintä jatkuu vielä. Pastaa tekisi mieleni, varsinkin kun pukki toi pastamankeliin lisäosia.


PERUNARIESKASET (reilu 10 kpl, koosta riippuen)

n. 3 dl pottumuusia
n. 3 dl täysjyväohrajauhoja
1 muna
ripaus suolaa

Laita uuni lämpiämään 250 asteeseen. Sekoita ainekset, mutta älä vaivaa taikinaa turhaan. Nostele pellille taikinakokkareita ja taputtele ne rieskoiksi. Pistele haarukalla. Paista rieskasia kuumassa uunissa n. 15 minuuttia, tai kunnes niihin alkaa tulla vähän väriä. Nauti lämpimänä.

3 kommenttia:

  1. Minulla on ihan samat suunnitelmat tälle illalle. Jos olisi lanttulaatikkoa jäänyt, sitäkin olisi voinut käyttää.

    VastaaPoista
  2. Eipä olekaan tullut kokeiltua ohrajauhoja potturieskaan, pitää pitää mielessä. Meillä ei kyllä yleensä jää ylimääräistä muusia kun ruoan jämät syödään työlounaina.

    VastaaPoista
  3. Minäpä en hokannut, että lanttulaatikkoakin olisi voinut käyttää! Se on toisaalta monin verroin parempaa kuin keitetyt potut, eli menee pakasteeseen ja sopivan ruuan tullen makeisiin suihin.

    Ohrajauhoilla minä olen aina perunarieskani tehnyt, kun tykkään että maku on sitten mukavan täyteläinen. Kerran olen tainnut vehnäjauhoja kokeilla, mutta palasin sen jälkeen ohrajauhoon. Hirmu harvoin näitä tulee tehtyä, kun ei meilläkään usein muusia riitä enää rieskoihin asti.

    VastaaPoista